Koronayksinäisyyteen helpotusta uudella suomalaisella YetiMove-viestintälaitteella

Kolme suomalaista apuväline- ja hyvinvointiteknologian alan yritystä Kuori, Vooler ja Haltija Group yhdistivät osaamisensa koronakeväänä ja tuovat nyt markkinoille uudenlaisen tuotteen palvelutalojen käyttöön. YetiMove on pyörillä liikuteltavaan telineeseen kiinnitetty 27-tuumainen Android-kosketusnäyttö, joka on suunniteltu etenkin erityisryhmien käyttöön. Läheiset saa ruudulle aidonkokoisena helppokäyttöisen Vooler-videosovelluksen avulla ja Yetitabletin selkeä käyttöliittymä SoTe-puolen sovelluksineen tuo myös paljon virkistävää tekemistä arkeen.

Korona on vaikuttanut vanhusten ja muiden asumisyksiköissä asuvien yksinäisyyteen. Esimerkiksi vanhainkodit sulkivat keväällä ovia ja tapaamiset omaisten kanssa kiellettiin turvallisuuden takia. Tämä lisäsi entisestään vanhusten yksinäisyyttä, millä on tutkitusti yhteys mm. masennukseen, dementiaan ja Alzheimerin tautiin. Yhteydenpito läheisiin on perustavaalaatua oleva oikeus ja tarve. Yetitablet- jättitableteista tunnetuksi tulleen Kuori Oy:n toimitusjohtaja, Maria Jokelainen, kuunteli vanhainkotien murheita ja toiveita tarkalla korvalla: ”Olen työni takia paljon tekemisissä senioritalojen, vanhusten ja heidän läheistensä kanssa. Tilanne oli todella surullinen ja mietin voisiko yritykseni keksiä keinon auttaa.” Jokelainen kertoo.

Vanhainkotien toiveena helppokäyttöinen yhteydenpitolaite vanhuksille

Palvelutalojen toiveena oli laite, jolla läheiset voisivat helpommin olla yhteydessä vanhukseen. Matkapuhelimet ja tabletit eivät ole senioritaloissa aina käytännöllisiä yhteydenpitoa ajatellen esim. pienen näyttöpinnan ja sovellusten monimutkaisuuden vuoksi. Laitteen piti olla paitsi turvallinen, myös liikuteltava ja helppokäyttöinen. Haltija, Kuori ja Vooler lähtivät kehittämään yhteistyönä palvelutalojen tarpeisiin sopivaa liikkuvaa videosovellusalustaa. Valmistui YetiMove-laite, jossa Android-kosketustabletti on kiinnitetty pyörillä liikuteltavaan jalustaan. Tällöin esimerkiksi vuodelevossa oleva tai pyörätuolissa istuva potilas pystyy helposti käyttämään laitetta. Tavanomaista tablettitietokonetta suurempi näyttö ja hyvä kuvanlaatu auttavat näkemään keskustelukumppanin helpommin.

Turussa toimivassa senioritalossa, Palvelutalo Iso-Heikissä, laitetta on jo käytetty paljon omaispuheluihin. Senioritalon vapaa-ajan ohjaajat ovat järjestäneet sen avulla myös erilaisia tilaisuuksia ja asukkaat ovat pelanneet näytön avulla aktivoivia pelejä. Lisäksi vapaaehtoistyöntekijät ovat järjestäneet laitteen kautta senioreille mm. muisteluryhmiä.

YetiMove lisäsi Rinnekodin Pienryhmäkoti Viikarin lasten yhteydenpitoa vanhempiin

Rinnekodissa YetiMove on otettu ensimmäisenä käyttöön autististen nuorten pienryhmäkoti Viikarissa. Laite on herättänyt ihastusta niin asukkaiden, henkilökunnan kuin vanhempienkin osalta: ”Puhelut tuntuvat todellisemmilta. Vanhemmat pääsevät liittymään helposti puheluihin mukaan, eikä heidän tarvitse ladata itse uusia sovelluksia”, Mari Lipponen, palveluyksikön johtaja, kertoo. “Vanhemmat ovat kehuneet tätä kokemusta mukavaksi siksikin, koska nuoret ovat jaksaneet keskustella pidempään laitteen kanssa verrattuna tavallisen pienen tabletin videopuheluihin.” Lipponen lisää. Yksikön ohjaajat ovat kokeneet YetiMoven ja sovellusten käytön yksinkertaiseksi ja mutkattomaksi, mikä auttaa heitä arjessa.

YetiMoven odotetaan auttavan erityisesti vanhusten voimakkaasti lisääntyneeseen yksinäisyyden tunteeseen. Videopuhelusovelluksen lisäksi laitteesta löytyvät Yetitabletista tutut virkistys- ja etäkuntoutussovellukset, sekä uutissovelluksia ja pelejä, jotka tuovat vaihtelua arkeen.

Tutustu YetiMoveen täällä!

YetiMove tuotetiedustelut: Haltija Group Oy, Ari Pohjanmaa: 040 5600 633

Lisätietoja:
Haltija Group Oy, Tarjoomapäällikkö Ari Pohjanmaa, ari.pohjanmaa@haltija.fi, +358 (0)40 5600 633
Rinnekoti, Palveluyksikön johtaja Mari Lipponen, mari.lipponen@rinnekoti.fi, +358 (0)40 664 1274
Kuori Oy, Toimitusjohtaja Maria Jokelainen, maria.jokelainen@kuori.tech, +358 (0)40 569 1397
Vooler Oy, Toimitusjohtaja Teijo Pöyhönen, teijo.poyhonen@vooler.fi, +358 (0)44 213 6072